Welkom

Welkom op de website van onze RK geloofsgemeenschap van Beek-Ubbergen tot Millingen aan de Rijn. Kijk eens rond en kom gerust langs bij een van de vele vieringen of activiteiten. We hopen dat u zich welkom en thuis zult voelen!

Volg de mis via , of bekijk onze .


‘Grootse mens(elijk)heid’, brief van paus Leo XIV

22 juni 2026

In dit leerdocument (Magnifica humanitas) van de katholieke Kerk over kunstmatige intelligentie (AI) van mei 2026 behandelt paus Leo XIV de digitale revolutie vanuit het perspectief van de katholieke sociale leer.

Een beschaving van liefde stelt hij voor, vanuit gerechtigheid, dialoog, solidariteit en gedeelde verantwoordelijkheid, in plaats van een cultuur van macht en oorlog. Hij roept op tot technologie die de menselijke waardigheid beschermt. Zijn rondzendbrief begint hij met een sprekend beeld: de mensheid, door God geschapen in al haar grootsheid, staat vandaag voor een cruciale keuze: een nieuwe Toren van Babel bouwen of de stad bouwen waarin God en de mensen samenwonen. Kies je voor het ongecontroleerde gebruik van technologie door de mensheid, gedreven door trots en zelfgenoegzaamheid, wat uiteindelijk leidt tot versnippering en verdeeldheid? Of kies je voor wederopbouw als een gemeenschap die samenwerkt, geworteld in gebed en zorg voor de kwetsbaren? Tot gemeenschap is de mens geroepen en in staat, geschapen als hij is naar het beeld van de Drie-ene God, gemeenschap van Personen – Vader, Zoon en heilige Geest – de liefde zelf in relatie, uitgedrukt in wederzijdse zelfgave en in het delen met de wereld (nr.48). Christus de Zoon heeft ons dit geopenbaard in zijn leven, zijn lijden, dood en verrijzenis. Die liefde is de kern van het leven en van de menselijke waardigheid. Die kan nooit door machines worden vervangen, hoe vergevorderd technologie ook is. De mens met menselijke intelligentie, geweten, vrijheid en innerlijke groei moet altijd leidend zijn bij technische innovatie en op verantwoorde wijze gebruik en grenzen vaststellen van kunstmatige intelligentie (nr.97-99).

Aandacht verdient het feit dat huidige AI-systemen grote hoeveelheden energie en water vergen, met enorme gevolgen voor het milieu (nr.101). AI in allerlei toepassingen kan mensen helpen. Met AI kan echter ook het menselijke aspect op de achtergrond raken of verdwijnen, afhankelijk van intentie en werkwijze van ontwerpers en ontwikkelaars (nr.102). Met zorg ziet de paus dat AI-middelen veelal in handen zijn van monopolies die de wereldwijde ongelijkheid vergroten; dan is er voor kwetsbaren geen plek meer; en verdwijnen mededogen en vergeving allengs uit zicht (nr.103). Met de focus op efficiëntie en totale controle (nr.112). Menselijkheid dient echter altijd, ook in technologische ontwikkelingen (trans- en posthumanisme), centraal te staan. Anders keert wetenschappelijke en technologische vooruitgang zich uiteindelijk tegen de mensheid (nr.115-117).

AI kan, indien goed gebruikt, bijdragen aan goede communicatie. Maar in de praktijk versterkt AI de desinformatie die er al was, en wordt door de macht gebruikt om, los van de waarheid, aan anderen op te leggen wat zij wil dat anderen als waar aanvaarden (nr.132-133). Zo staat de democratie op losse schroeven. Paus Leo roept ook christelijke gemeenschappen op tot transparantie in de communicatie, memoreert het seksueel misbruik in de Kerk en dankt voor de stem die journalisten hebben gegeven aan slachtoffers van misbruik, daarbij paus Franciscus citerend (nr.138).

Een ‘rechtvaardige oorlog’ is achterhaald (nr.192), zegt paus Leo. Maar in de politiek wordt gedaan alsof oorlog onvermijdelijk is en vrede utopisch of irrationeel (nr.205). AI vervaagt de dunne grens tussen verdediging en agressie (nr.183). Er ontstaat een machtscultuur. Oorlog wordt normaal, evenals het streven naar grotere militaire macht (nr.188). AI verlaagt de drempel tot gebruik van geweld (nr.198). Financiële belangen dragen bij aan het aanwakkeren van spanningen in de wereld (nr. 193).

Terwijl de verwarring om ons heen woedt, groeit het goede in stilte uit de aarde (nr.210). We kunnen bijdragen aan een meer humane beschaving, als we onze woorden ‘ontwapenen’, gerechtigheid doen, kijken door de bril van slachtoffers, een gezond realisme cultiveren, en bidden en hopen. Voor de grote spelers legt paus Leo de nadruk op dialoog en diplomatie (nr.214). De beschaving van de liefde is een veeleisend project dat erin bestaat naastenliefde om te zetten in structuren van rechtvaardigheid, broederschap een institutionele vorm te geven, anderen te beschouwen als bondgenoten voor de opbouw van het algemeen welzijn (nr.186).

Het doel is ieder mens in staat te stellen waardig te leven door zijn of haar eigen werk (nr.149). De staat heeft de taak om werkgelegenheid te bevorderen. Automatisering kan veel mensen werkloos maken. Machines zijn er voor de mens en niet andersom. Het mag niet zo zijn, dat mensen zich moeten aanpassen aan de snelheid van machines (nr.150).

De bouw van Babel of de wederopbouw van Jeruzalem begint in ieder van ons: de exclusieve liefde voor zichzelf of de liefde voor God en de naaste (nr.130). Wat de mensheid redt, is de goddelijke liefde die neerdaalt in het meest kwetsbare punt van onze geschiedenis en deze van binnenuit vernieuwt. Daarom nodig ik, als gelovige onder gelovigen, iedereen uit om in het aangezicht van de Zoon van God stil te staan bij de grootsheid van de mensheid, die ook licht werpt op het tijdperk van de kunstmatige intelligentie. Zelfs wanneer machines uitblinken in efficiëntie, blijft een menselijk gezicht dat vraagt om aangekeken te worden, het centrum van onze geschiedenis (nr.232-233).

De spiritualiteit die we nodig hebben is een eucharistische spiritualiteit; dat we, hoewel met velen en divers, in Christus allen één zijn (nr.234-235). En dat we trouw blijven aan de waarheid, investeren in onderwijs, relaties koesteren en rechtvaardigheid en vrede nastreven (nr.236).

In het boek Openbaring (Apokalyps) daalt het nieuwe Jeruzalem neer als een geschenk voor heel Gods volk, klaar als een bruid die zich voor haar man heeft getooid. De muren van Jeruzalem zijn nu versieringen van de Bruid van het Lam, niet meer ter verdediging. De poorten staan open voor alle volken. Gods aanwezigheid biedt licht en leven aan iedereen. Een visioen ter bemoediging (nr.242). Laten we zoals Maria wevers van hoop worden in onze wereld, door te delen wie we zijn en wat we hebben, zodat de aanwezigheid van Jezus onder ons mag groeien en zijn Koninkrijk vorm krijgt. In de nederige trouw van het dagelijks leven kan zelfs het tijdperk van AI een tijd worden waarin de heilige Geest de beschaving van de liefde in ons tot stand brengt (nr.245).


Parochiefeest zondag 28 juni Ooij

9 juni 2026

Voor de hele parochie Maria ten hemelopneming van Beek tot Millingen en natuurlijk voor iedereen die belangstelling heeft en of zich betrokken voelt, vindt op zondag 28 juni het jaarlijkse parochiefeest plaats in Ooij. Dit feest begint met een eucharistieviering om 10:30 uur in de plaatselijke Hubertuskerk. Er zal een gelegenheidskoor zijn, waarvan iedereen deel kan uitmaken die wil. Gerepeteerd wordt op de dag zelf van 9:00-10:15 uur. Wil je meedoen met het koor, stuur dan voor 15 juni een berichtje naar liannevanderburgt@gmail.com .

Na de Mis is er een feestelijk programma bij Ooij Moois, Leuthsestraat 3 in Ooij. Fijn als we elkaar daarheen mee kunnen nemen. Eerst is er koffie met broodjes. Daarna leidt Barton ons binnen in de pluktuin, de perfecte plek voor een uitje voor jong en oud. Rond 14:15 uur vindt de afsluiting plaats. Van harte welkom.

I.v.m. het parochiefeest op zondag 28 juni in Ooij vervallen de Missen op zaterdag 27 juni 19:00 uur in Ooij en op zondag 28 juni 10:30 uur in Millingen.


Alleen maar blije gezichten

8 juni 2026

Alleen maar blije gezichten zag ik op onze eerste ontmoetingsavond in Dorpshuis De Sprong in Ooij, woensdag 27 mei. Ik wist niet wat me overkwam. Het was spannend hoeveel nieuwe bewoners van het Fletcherhotel in Ooij (asielzoekers) op onze uitnodiging zouden ingaan. Een dag tevoren waren we met enkele mensen naar het hotel gegaan om hen allen hiervoor zoveel mogelijk persoonlijk uit te nodigen. We legden de weg uit én gaven aan dat we hen tien minuten voor tijd zouden ophalen. Wij, dat is een delegatie van de twee groepen vrijwilligers die voor deze avond allerlei gerechten zouden klaarmaken en hen daarmee deze avond zouden ontvangen en ontmoeten: een tiental uit de parochie van Beek tot Millingen en een tiental van het vrijwilligersinitiatief Ooij. Met elkaar hadden we kort daarvoor afgestemd en al wat kennisgemaakt. Die verbinding was al bijzonder, en dat we samen wat wilden doen voor de nieuwe bewoners: een hartelijk welkom geven en doorheen de contacten en verhalen horen wat zij nodig hebben.

Op de inloop-informatieavond van 23 april ter voorbereiding op de komst van de asielzoekers die in eerste instantie niet was voorzien, had de parochie een multiculturele maaltijd-ontmoeting voorgesteld en was rond dat initiatief al een 'samenwerkingsverband' tot stand gekomen van Vrijwilligersinitiatief Ooij, Dorpshuis De Sprong, COA, Forte Welzijn, Gemeente en Parochie met de bedoeling verbinding te maken.

Maar spannend was het wel of deze nieuwe bewoners van Ooij zouden komen. Hadden ze het begrepen? Hadden wij het begrepen? Een pak van m'n hart was het dat 25 van de nieuwe bewoners hun weg vonden en iedereen een plekje vond, ook de kinderen, gezellig samen aan tafel, tussen ‘onze’ vrijwilligers in. Alleen maar blije gezichten. Niet alleen zij, ook wij, vrijwilligers uit Ooij en uit de parochie die ook onderling verbinding maakten. Het gewone menselijke contact geeft een goed gevoel: bij hen en bij ons. Wij doen iets voor hen. Maar wij merken dat zij zeker ook voor ons veel betekenen. Met dank aan allen, gaat deze eerste grotere ontmoeting ook een vervolg hebben. Op woensdag 24 juni van 18:00 uur-21:00 uur komen we weer in Dorpshuis De Sprong samen voor meet & greet. Het zou leuk zijn als daarvoor – naast de 15 vrijwilligers uit Ooij en 15 uit de parochie - enkele bewoners van het Fletcherhotel Ooij ook zelf gerechten kunnen voorbereiden, en wel thuis bij mensen die zij op 27 mei in De Sprong hebben leren kennen. Als vrijwilliger uit Ooij gelieve je aan te melden bij bestuurdesprong@gmail.com , als vrijwilliger uit de parochie bij rudo.franken@gmail.com , graag met vermelding van het gerecht dat je wilt klaarmaken en/of de hotelbewoners die bij jou thuis gaan koken en het gerecht. Als je voor dit laatste kiest, kun je misschien ook samen in de winkel de benodigdheden gaan kopen.

Graag wil ik ook mensen van buiten Ooij attent maken op het vrijwilligersinitiatief Ooij dat ontstaan is in Ooij om de nieuwe bewoners (asielzoekers) te helpen met allerlei wat ze nodig hebben. Op dinsdagavond 2 juni, hun eerste bijeenkomst die zeer goed bezocht werd, zijn allerlei ‘clubjes’ opgericht, bv. rond taal, leren fietsen, pilates, wandelen, hardlopen, helpen bij speelplek, haken en breien, thuis bij jou samen koken en eten, creatieve middag, activiteiten regeneratief landgoed Kleverbergh (o.a. taal en theater, kleuterdans, helpen op de boerderij, samen koken en eten), ouder-kind ontmoeting, kwik bridge, jeu de boules club, beweegtuin, buurtsoepje etc. Als je met een of ander wilt meehelpen, kun je dit aangeven bij Paul van Forte Welzijn. Hij zal je verder helpen, paul.hendriks@fortewelzijn.nl Rudo Franken, pastoor


Diocesane gezinsdag St. Oedenrode

26 mei 2026

Op zaterdag 6 juni vertrekken we 7:00/7:15 uur vanuit Millingen per bus naar Sint Oedenrode, via Kerkdriel en Uden, waar we deelnemers aan de gezinsdag ophalen. Dit is een initiatief vanuit het familiepastoraat van het bisdom Den Bosch, waar we als parochie ook al een tijdje aan meedoen. De prachtige familiedag van zondag 8 februari in Kekerdom hadden we hier mede aan te danken. De volgende familiedag in onze parochie wordt gehouden op zondag 8 november in het Kulturhus in Leuth. Maar daarover later uiteraard meer. De gezinsdag die het bisdom op 6 juni in Sint Oedenrode houdt, staat in het teken van de heilige Oda. De dag begint met het vrolijke en interactieve muziektheater Oda’s leuk! Dan zijn er verschillende workshops. Kinderen én ouders kunnen daar samen luisteren, spelen, ontdekken en creatief bezig zijn. Na een gezamenlijke lunch lopen we in een echte processie naar de Sint-Martinuskerk. Daar is met de bisschop een feestelijke en toegankelijke viering speciaal voor kinderen. Daarna is er nog tijd om een kijkje te nemen op de Historische Markt. Tegen 16:00 uur gaat de bus huiswaarts om rond 18:15 uur weer in Millingen te zijn.


Sacramentsdag: ‘Gewoon’ brood?

26 mei 2026

Twee weken na Pinksteren, dit jaar zondag 7 juni, vieren katholieken Sacramentsdag; het feest van de instelling van de eucharistie. Waar komt dit gebruik vandaan? En wat is de betekenis ervan?

Het was paus Urbanus IV die in 1264 het feest van Sacramentsdag invoerde. Urbanus heette eigenlijk Jacques Pantaléon en was vroeger aartsdiaken geweest van het bisdom Luik. Daar woonde toen een heilige kloosterzuster Juliana van Cornillon. Met een bijzondere devotie voor het sacrament van de eucharistie. Zij had hem verteld dat zij een visioen had ontvangen. Ze had de maan gezien met een flinke hap eruit. Twee jaar lang had zij gepiekerd over de betekenis ervan. De maan stelde de kerk voor, en dat ontbrekende stuk was een aparte feestdag voor het Heilig Sacrament. Het feest werd voor het bisdom Luik ingesteld in 1246; achttien jaar later voor de gehele kerk, dus door paus Urbanus IV, de voormalige aartsdiaken in Luik. Maar dat zou Juliana niet meer meemaken. Zij was acht jaar tevoren gestorven...

In de zestiger jaren van de vorige eeuw raakte het feest op vele plaatsen in onbruik. Maar onder de huidige kerkelijke jongeren zijn er weer die devotie vinden in de uitstelling van het Heilig Sacrament om daar geruime tijd stil bij te verwijlen. Een plek en een voorwerp van eerbied, waar die buiten de kerk nog zo weinig worden aangetroffen. Stilstaan bij het heilige karakter van ons gewone leven. Mij de persoon van Jezus te binnen brengen en daarbij bedenken wat Hij voor mij betekent. En dat Hij dagelijks brood wil zijn. Misschien is dat wel wat Hij bedoelde, toen Hij ons leerde bidden: “Geef ons heden ons dagelijks brood.” (Dries van den Acker S.J. in Ignis, 3-6-2015)


Jubileum Dameskoor Bartholomea

26 mei 2026

Op zondag 14 juni viert het kerkkoor Bartholomea het 65-jarig bestaan. Op die dag zingt het koor tijdens de H.Mis van 10.30 uur in de Sint-Antonius van Paduakerk te Millingen. Het koor Bartholomea nodigt hierbij iedereen uit om hierbij aanwezig te zijn. Na afloop van de jubileum viering is er voor de kerkbezoekers koffie en thee. Het koor doet er iets lekkers bij.


Vrijwel geheel nieuw parochiebestuur nodig

6 mei 2026

Aan jullie, deze gemeenschap, wil ik vandaag een grote zorg voorleggen. Het is al langer een zorg, maar nu acuut. We hebben dringend vrijwel een geheel nieuw parochiebestuur nodig vanwege afnemende gezondheid van kerkbestuursleden.

Het pastoraat doe ik graag en van harte, samen met velen van jullie, en hopelijk nog heel wat jaren; maar een goede behartiging van de zakelijke, financiële en organisatorische aspecten van een parochie is voorwaarde hiervoor. Daarvoor zijn bestuurders en andere vrijwilligers nodig. Als u iemand weet voor vicevoorzitter, penningmeester of bestuurslid, of zelf capaciteiten heeft in die richting, hoor ik graag van u. We zoeken mannen, vrouwen, iets jongeren die deskundig zijn en betrokken. De huidige vicevoorzitter en penningmeester willen nog even doorgaan om nieuwe kandidaten in te werken. Gelijktijdig kan eventueel een parochiecentrum worden opgezet om taken beter te kunnen verdelen.

Een enorme uitdaging zal het zijn om er samen de schouders onder te zetten, en ons hierin met elkaar vooral te laten leiden door de Heer en te groeien naar meer gemeenschap in Hem, met oog voor zijn genade in deze tijd.


Dat lukt als Jezus’ liefde je raakt

6 mei 2026

In het Emmaüsverhaal zien we hoe het tij kan keren, hoe ontgoocheling wordt tot enorme vreugde. Moest de Messias dat alles niet lijden om in zijn glorie binnen te gaan? De vreemdeling probeert hen te wekken uit hun nachtmerrie; het blijkt Jezus zelf te zijn. Hij neemt alle tijd voor hen die in het diepste verdriet zitten, niet meer verder kunnen; ze zijn de oriëntatie volledig kwijt. Zoals gebeuren kan, als je afscheid moet nemen van geliefden of in een nietsontziende oorlog terecht komt of moet vluchten en nergens welkom bent of als je te maken hebt met ongeloof of een leeg bestaan, of niets meer ervaart van Gods liefde. 

Juist op een dieptepunt wil Hij laten ervaren, dat Hij er is. Het breken van het brood. Hoe beladen was dat voor hen geweest bij het Laatste Avondmaal een paar dagen eerder! Maar nu het licht bij hen doorbreekt, herkennen ze Hem juist aan dit breken van het brood…

Als je ontwaakt uit ontgoocheling, als je geraakt wordt door zijn liefde die sterker is dan de dood, kom je mét Hem tot leven. En dan gun je die vreugde iedereen. 

Dat wij zijn leven en zijn vreugde mogen ervaren… en doorgeven.



Als u op deze website onjuistheden tegenkomt, aanvullingen wil doorgeven of andere opmerkingen heeft, kunt u contact opnemen met de webmaster via m.g.b.oosterwijk@gmail.com