In 2021 is de administratie van het kerkhof in Beek overgedragen aan een nieuw contactpersoon. Zij is vol enthousiasme begonnen aan een achterstand van de administratie en alle tijd die erin is gestoken heeft inmiddels geleid tot een behoorlijk actuele administratie.
Ondanks veel speurwerk en navraag blijkt dat er van een aantal graven en urnennissen, na aanschrijving, geen reactie terug is ontvangen. Dit kan door verhuizing of overlijden van de rechthebbende, voorkomen.
De graven en nissen waarvan de grafrechten zijn verlopen en de rechthebbende onvindbaar is en er geen betalingen meer binnenkomen inzake de grafrechten kan het kerkbestuur niet anders beslissen dan de graven te ruimen of de as te verstrooien. Hier dient uit hoofde van de Wlb een zorgvuldige procedure aan vooraf te gaan. Het voornemen tot ruimen of verstrooien dient ten minste een jaar voordat het graf geruimd of de as verstrooid wordt aan de nabestaanden kenbaar gemaakt te worden. Het is dan van belang dat een kenmerk bij het graf of nis geplaatst wordt met het verzoek aan de grafbezoekers zich te melden bij de begraafplaatsadministratie. Ook dient bij de ingang van de begraafplaats een bord te staan. Met een uitleg van het kenmerk bij het graf of de nis.
Op de website van de parochie, mariatenhemelopnemingparochie.nl, kunt u onder het kopje Reglement begraafplaatsen nalezen wat de rechten en plichten zijn van zowel de rechthebbende als het Bestuur.
Voor 1 augustus 2024 draagt het Kerkbestuur zorg voor het plaatsen van een paaltje bij het graf of een kaartje bij de nis waarvan de rechthebbende onvindbaar is. Dit paaltje blijft staan totdat de rechthebbende zich meldt of tot 1 augustus 2025. Het verplichte jaar is dan om en het kerkbestuur kan tot ruimen of verstrooien overgaan. Mocht u bij een graf of nis waarvan u de historie kent een paaltje of kaartje aantreffen, dan verzoekt het kerkbestuur u vriendelijk zich te melden bij de beheerder van de begraafplaats.
Met vriendelijke groet,
Medewerkers Begraafplaats Beek