Online

‘Bij de online vieringen kan ik veel beter de aandacht erbij houden’, zo vertelde een ouder iemand mij bij een bezoek aan de Fatimakapel in m’n tuin.  Ook anderen zouden zich volgens hem zo hebben uitgesproken. Gelukkig hebben we in Millingen de mogelijkheid, zijn er mensen die daarvoor de mogelijkheid scheppen, waarvoor dank. Uiteraard kan een online viering niet op tegen een ‘echte’ viering, waarbij we met lichaam en ziel aanwezig zijn. Toch bewerkt een online viering blijkbaar wel het een en ander. Het kan ook zijn dat we hierdoor in huiselijke kring bezinning en gebed ontdekken, soms zelfs met elkaar. Wat dat betreft is het goed dat we voor langere tijd worden stilgezet, een soort retraite, algemene bezinning zelfs wereldwijd. Ondertussen zijn we op weg naar het Pinksterfeest. We vieren dan dat de Geest van God de vrienden van Jezus voorgoed bezielt en wel zo dat zij de blijde boodschap niet voor zichzelf houden, maar die vreugde graag met anderen willen delen. Wie weet, wordt dit voor ons in deze tijd ook werkelijkheid. Diepgaande veranderingen hebben misschien juist stilte nodig en doorleefd gebed, gebed tot op het bot. Beetje bij beetje, elke dag. De dagelijkse Mis online wil hier natuurlijk bij helpen (ma-za 9.00 uur, zo 11.00 uur; via livestream: youtube, zoekwoord ‘kerk Millingen’), en de dagelijkse dan wel wekelijkse openstelling van kerken en kapellen in onze parochie. Laten we daar ons voordeel mee doen in onze opgang naar het feest van Pinksteren.  Ik wens u veel moed en vreugde. Hou vol, heb lief!