Zo kan het ook

Corona had en heeft grote gevolgen. Meer dan we misschien ooit hebben beleefd. Een flinke ingreep in leven en samenleven, een confrontatie met onszelf, met huisgenoten meer dan anders, juist omdat we ongeveer acht weken vrijwel letterlijk zijn stilgezet. Nu is er de tijd van versoepeling, wel met de hand aan de noodrem om zodra de besmetting weer toeneemt, vrijheden in te perken.

In de coronatijd zijn we in Millingen al vlot kunnen beginnen met een dagelijkse online eucharistieviering via livestream (youtube, zoekwoord ‘kerk Millingen’), op maandag tot en met zaterdag om 9.00 uur en op zondag om 11.00 uur. We merken dat deze eucharistieviering goed gevolgd en gewaardeerd wordt, zelfs door veel meer mensen dan er vóór die tijd in de kerk waren. Het is ook een enorme vooruitgang dat mensen die aan huis gebonden zijn of geen vervoer hebben, dagelijks online de plaatselijke eucharistieviering kunnen volgen. We hebben daarom besloten om ook na de coronatijd door te gaan met het online uitzenden van de dagelijkse eucharistieviering vanuit Millingen, dus op maandag tot en met zaterdag om 9.00 uur en op zondag om 11.00 uur. Met  Hemelvaart op donderdag 21 mei is de eucharistieviering om 11.00 uur.

In de coronatijd heb ik mezelf ook met een aantal anderen beziggehouden met het interieur van de Millingse kerk, vrijwel elke dag in de kerk zittend van vier tot vijf. Wat staat het hier vol, dacht ik, zo kun je niet goed tot rust komen, los van het feit dat hier ook spullen uit de gesloten kerk van Beek staan/stonden opgeslagen.

Gelukkig bestaat er de kunst van het weglaten en het accentueren. Daardoor kan iets beter tot z’n recht komen. Vooral weglaten, maar ook schuiven en eventueel iets toevoegen wat past binnen het geheel.

Misschien hebt u zelf in deze tijd ook ervaren dat het ruimte geeft om minder druk te zijn en uw huis of leven minder vol in te richten. En dat er dan ruimte komt voor dingen die er anders bij inschieten. Meer aandacht voor ontmoeting, met anderen, met de Ander.

Over een week vieren we de Hemelvaart van Jezus. Van belang is dat we kunnen ervaren dat de Heer ons door zijn Hemelvaart niet in de steek laat, maar juist nog dichter bij ons kan zijn, als wij ons voor Hem openstellen. Dat hebben zijn vrienden ervaren met Pinksteren, tien dagen later. Die tien dagen hebben ze niet alleen maar gewacht of de heilige Geest zou komen. Nee, ze hebben om zijn komst gebeden en zich voor zijn komst opengesteld. Vol verlangen, niet meer bang, vol geloof. Door de goede inbreng van Maria die die dagen bij hen was, kwamen de stukjes van de legpuzzel op hun plek, ook de verdrietige en lastige stukjes. Met elkaar en met Maria hebben ze kunnen groeien in liefde en gemeenschap. Hun leven werd heel anders. De Heer Jezus was hun houvast geworden, hun diepste bezieling. Veel dingen uit hun oude leven pakten ze niet meer op of werden anders door deze ervaring. Zo kan het ook. Of beter…

Pelgrim online

Sinds zondag 19 april wordt om 10.00 uur, voorafgaand aan de eucharistieviering, Pelgrim Online uitgezonden. Aan de hand van foto’s vertelt pastoor Rudo Franken over zijn pelgrimsreizen met mensen. BD1 maakt tegelijk een opname die een paar uur later online beschikbaar is. Op zondag 17 mei is het onderwerp Lourdes; op 24 en 31 mei Santiago de Compostella.

Gebed en kaarsje

In onze parochie is daarvoor veel gelegenheid. In Millingen is de kapel van Onze Lieve Vrouw van altijddurende bijstand elke dag geopend van 9.00 uur tot 17.00 uur, en de kerk elke dag van 16.00 uur tot 17.00 uur – op donderdag aanbidding; in Leuth is de Mariakapel van de kerk elke dag geopend van 9.00 uur tot 17.00 uur; in Beek is de Mariakapel van de Grote Bartholomaeus elke dag geopend van 9.30 uur – 17.30 uur; in Ooij is de kerk elke zaterdag geopend van 14.00 uur tot 15.00 uur. Ook is er een Fatimakapel in Millingen aan de Schoolstraat 4, waar u altijd welkom bent voor gebed en of een kaarsje bij Onze Lieve Vrouw van de Rozenkrans.

Rozenkrans

In de meimaand wordt aansluitend aan de online-Mis van 9.00 uur (van maandag tot en met zaterdag) de rozenkrans gebeden. In de kerk en de Fatimakapel ligt een foldertje met uitleg over het bidden van de rozenkrans.

13 mei gebedsdienst Fatimakapel

Woensdag 13 mei om 19.00 uur zal er een gebedsdienst worden gehouden bij de Fatimakapel. Deze wordt opgenomen door BD1 en zal enige tijd later online beschikbaar zijn.

Misintenties en collecte

Ook voor onlinevieringen – die u thuis via youtube live kunt volgen – kunt u misintenties bestellen, en wel vanuit de hele parochie en zelfs daarbuiten.

Bij onlinevieringen missen we de collecte. De vaste lasten gaan gewoon door. U wordt uitgenodigd om via de bank naar vermogen bij te dragen aan de collecte. Graag t.n.v. Kerkbijdragen o.v.v. collecte NL36RABO 0134 402316.

Rudo Franken, pastoor